21 Haziran 2014 Cumartesi

Kuantum Dünyası I: Kuantum'a Giriş

Kuantum Fiziği ve Parçacık Fiziğini bilmeyen arkadaşlar için aslında bir yerde üzülüyorum. Çünkü onlar ''ikinci bir dünya'' olduğunu genel olarak bilmiyorlar. Aaa ağzımdan kaçtı ve diğer arkadaşlarımla aramızdaki bu sırrı söyledim.(Kızmayın bana...)

Fizik Kuralları her ne kadar bizler için evrensel gibi görünse de aslında bu kuralların bir çoğu nesneler dünyası yani bilim insanlarının bir başka tarifiyle ''Klasik Dünya''nın kurallarıdır. Yaşadığımız Dünya'da genel olarak sonuçlar tektir. Ben şuan burada bu yazıyı yazıyorsam aynı anda bir başka yerde olamam. Ya da bir başka örnek verecek olursak ; arkadaşlarımızla buluştuk ve bir tanesi sinemaya , diğeri ise alışverişe gitmek istiyor. Klasik Dünya'da sadece olasılıklardan bir tanesini seçebilirsiniz.

Gelelim Kuantum Dünyasına...

Kuantum Dünya'sında her şey mümkündür. Yani aynı anda her yerde olabilirsiniz.(Olasılıklar dailinde.)Kuantum Dünyası sonuçtan çok olasılıkları incelemektedir. Kuantum kelimesi aslında kuantizeden gelmektedir. Ayakkabı almaya gittiniz ve satıcı size ''kaç numara giyiyorsunuz?'' diye sorduğu zaman kimse ''ben 42,897'' numara ayakkabı giyiyorum demez. Bunun yerine hangi ayakkabı bize daha uygun olursa (42,43 numara) onu söyleriz. İşte bu duruma kuantize diyoruz. Kuantum'da buradan gelmektedir.

Kuantumdan bahsetmişken birazda Kuantum Dünyasından da bahsedelim. Kuantum Dünyası atom ve atomaltı parçacıklarının dünyasıdır. Kuantum Dünyası ve Klasik Dünya diye ayırmamızın sebebi tamamen''fizik kurallarıyla'' ilgilidir. Fizik kurallarımız her ne kadar bizim dünyamızda doğru ve geçerli olsa da söz konusu Kuantum Dünyası'nda bu fizik kurallarının neredeyse hepsi çuvallamaktadır. Kuantum Dünyasında fizik kurallarından çok Kuantum Mekaniği kuralları geçerlidir. Mekanik denmesinin sebebi ise kelime anlamından kaynaklıdır. Mekanik; çeşitli kuvvet altında olan cisimlerin hareketlerini ve sonuçlarını inceler. Bu yüzden Kuantum Mekaniği denmektedir.

Umarım Kuantum Dünyası ile Klasik Dünya (Nesneler Dünyası) arasındaki farkı az çok anlamışsınızdır. Şimdi biraz daha detaya giriyoruz.

Kuantum kuramında parçacıklar klasik kuramdaki gibi doğrudan 3 konum ve 3 momentumla tanımlanmak yerine bir “dalga fonksiyonu” ile tanımlanırlar. Bu dalga fonksiyonu parçacığın bütün bilgisini içinde barındırır. Dalga fonksiyonuna uygun sorular sorularak gerekli bilgi alınır. Örnek verecek olursak, konum bilgisi için dalga fonksiyonuna “parçacık nerede?” sorusunu sorarsanız, o size parçacığın soruyu sorduğunuz anda nerede olabileceğini söyler. Buradaki kritik nokta olabilirliktir. Bu, dalga fonksiyonunun bir de “olasılık fonksiyonu” olarak anılmasına neden olmaktadır.

Kuantum Dünyası ile Klasik Dünya aslında birbiriyle çok içli dışlıdır. Kuantum Dünyasında binlerce,milyonlarca olasılık olabilir. Kuantum Dünya'sındaki bu olasılıklardan bir tanesini bilincimiz seçer ve kavramaya başlar. Sonuç, milyonlarca olasılıktan biri olabilirken bilincimiz olasılıklardan birini seçerek sonucu teke indirgemiştir. İşte biz buna ''dalga işlevinin çöküşü'' diyoruz. Yani Kuantum Dünyasından , Klasik Dünya'ya geçiş kısmıdır.



Alıntı : 
http://www.bilimedair.net/2013/06/kuantum-dunyas-i-kuantuma-giris.html

0 yorum:

Yorum Gönder